Pressinformation|2015.04.21 kl 11:08

Ett ögonblick för evigt

Ett-%c3%b6gonblick-f%c3%b6r-evigt_kopia

En essä i utställningsform: fotografier tagna av fem kvinnor

Wolfgang Peter Menzel, gästcurator, karaktäriserar själv sin utställning som en essä i utställningsform, om att betrakta fotografi. Han har sin bas i Östergötland men har världen som arbetsfält. Som aktiv fotograf och bildkonstnär har han funderat över fotografiets egenskap att fånga verklighetens skugga. Här låter han oss möta frågeställningar kring samlande, samlingar och bevarande – eller kanske rättare sagt ”räddandet” av fotografier, inte minst hos museer – och hur vi förhåller oss till det vi ser.

Det är alltså fotografier tagna av fem kvinnor som nu tar plats i de tre rummen i Dahlgrensviten. Tre av fotograferna – Anne De Geer, Michelle Sanfridsson Wall, Ewa Stackelberg – är i dag verksamma konstnärer med fokus på fotografiet som medium. De två andra är Maria Tesch, som från 1870-tales början fram till ca 1920 drev fotoateljé med porträtt som specialitet Linköping, och Anna-Sara Stävmark, som dog ung förra året.

Wolfgang Peter Menzel skriver: Fotografi har blivit vår tids dominerande sätt att se. Eller mer tillspetsat: Det som inte finns som fotografi existerar inte. Därtill kommer att den rörliga bilden gör världen ännu flyktigare. Att då stanna upp och betrakta ett fotografi, en stillbild, bilden av en människa, kräver inte sinne för konst men beredskapen att se fotografier i deras egen rätt. Ett ögonblick för evigt är ett försök att bidra till detta.

Konstintendent Stefan Hammenbeck inviger utställningen söndag 26/4 kl 14. Curator Wolfgang Peter Menzel medverkar.

Onsdag 22/4 kl 10 förhandsvisas utställningen för media. Då medverkar Wolfgang Peter Menzel, Stefan Hammenbeck, Anne De Geer och Michelle Sanfridsson Wall. Om särskilda pressbilder önskas går det att beställa genom museet.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: Wolfgang Peter Menzel 0707-30 04 96, Stefan Hammenbeck 0708 44 54 43