Pressinformation|2015.04.27 kl 15:31

Nördkollo

N%c3%b6rdkollopuff

Teknikläger för tonårstjejer, som får producera egna dataspel

I sommar får alla nördiga tjejer en egen vecka när Nördkollo anordnas av Datamuseet i Linköping. ”Det finns många tjejer som vill kunna mer om datorer och teknik, här får de ett eget rum för att skapa och utvecklas”, säger Elin Kusmin, projektledare för Nördkollo som har tagit fram konceptet tillsammans med ungdomsgruppen Amiga.

Undersökningar visar att andelen kvinnliga gamers ökat till nästan 50 %. Trots det är producenterna fortfarande mestadels män. Det är något som Datamuseet vill vara med och ändra på genom satsningen Nördkollo, 14-18 juni, där tjejerna själva kan producera dataspel. De får programmera, skapa grafik och göra spelmusik tillsammans med ledare och inspiratörer från teknikbranschen.

En av ledarna är Linnea Harrison, level designer på DICE. Hon kommer att leda en workshop i att skapa miljöer i spel. En annan återvändande Nördkolloförebild är musikproducenten Lovisa Negga som kommer lära deltagarna att skapa musik och ljudeffekter.

Kollot avslutas med att deltagarna anordnar en releasefest för att låta besökarna testa deras spel. Därefter stängs portarna och Nördkollodeltagarna spenderar natten på museet. En natt som oftast består av LAN, spelturneringar, filmer och allmänt nattligt nörderi.

Det enda som krävs för att kvalificera sig till att vara med på Nördkollo är att man är mellan 13 och 19 år och identifierar sig som tjej eller ickebinär. Ingen tidigare nördighet eller kunskap om teknik behövs.

Tidigare deltagaren Linn berättar vad hen tyckte om Nördkollo: ”Det bästa var allt härligt folk och hur vi fick jobba tillsammans för att skapa något coolt. ”

Nördkollo anordnas med stöd av Kulturrådet, Folkuniversitetet, Dataföreningen Östra kretsen och Linköpings Universitet.

För ytterligare information, kontakta:
Projektledare Elin Kusmin
elin.kusmin@datamuseet.se