Pressinformation|2015.10.15 kl 12:01

För att jag är här

Moldavienpuff

Foto, film, föremål och självportträtt – HBTQ-berättelser från Moldavien

Tillsammans med The Unstraight Museum, har museipedagog Emma Friberg från Östergötlands museum fått följa med till Moldaviens huvudstad Chișinău, för att möta HBTQ-organisationen Genderdoc-m.

I Moldavien har Emma Friberg fått lära känna medlemmar i Genderdoc-m och fått ta del av deras berättelser. I utställningen För att jag är här, som nu ska visas på Östergötlands museum i Linköping, delar dessa personer med sig av sina berättelser med hjälp av föremål, självporträtt och en film.

Museet har även fått möjlighet att visa fotoutställningen Beacause I live Here av Annika Keller, som gjordes under våren 2015 och visades på Chișinău Pride samma år.

Utställningen För att jag är här är en del av projektet Unstraight Perspectives som initierats av The Unstraight Museum. Den produceras i ett samarbete mellan Östergötlands museum, The Unstraight Museum, Genderdoc-M, Svenska institutet och Postkodlotteriets kulturstiftelse.

Torsdag 22/10 oktober kl 18 invigs För att jag är här.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: Emma Friberg, 013-23 03 30, 0730-54 72 20