Pressinformation|2015.10.28 kl 16:40

TVÅ NYA UTSTÄLLNINGAR

Förhandsvisning av Königsmarckska tapeterna och Sune Ljungstedt 3/11 kl 10

Königsmarckska tapeterna – en familjeberättelse från europeiskt 1600-tal

Königsmarckska tapeterna är gjorda som sex teaterscener, indelade i tre grupper: Barndomen och Ålderdomen, Triumf- och Rikstapeten, Allegori- och Äktenskapstapeten. De är broderade på gles, tuskaftad linneväv, och berättar historia från svenskt och europeiskt sent 1600-tal. Huvudpersoner är den berömda Aurora von Königsmarck, systern Amalia och hennes man Carl Gustaf Lewenhaupt. I Äktenskapstapeten träder även Sveriges drottning Ulrika Eleonora d ä in på scenen.

De sex tapeterna är sammanlagt 34 kvadratmeter, hela 2,3 meter i höjd och fyllda med alla de symboler som är typiska för denna tid, barocken. Tapeterna har en gång hängt på den Lewenhauptska släktgården Vinäs slott på gränsen mellan Östergötland och Småland. Till museet donerades de 1946.

Nu visar vi åter dessa konstverk i världsklass på museet, denna gång i Dahlgrensalen. Till utställningen har vi ur privat ägo även fått låna ett porträtt av Aurora von Königsmarck, målat 1684 av den svenska målarkonstens fader, hovmålaren David Klöcker Ehrenstrahl.

Utställningen invigs torsdag 5/11 kl 18 av konstintendent Stefan Hammenbeck, och den kommer att visas t o m söndag 21/2 2016.

Sune Ljungstedt – bildhuggare och konstnär

Sune Ljungstedt föddes 1919 i Växjö och bodde från 1952 i Vårdsberg utanför Linköping. Vid sin död 2015 var han framför allt känd som forskare, konsthistoriker och arkeolog. Men han var även bildkonstnär och skulptör.

Här visar vi både bredden i hans verksamhet och lyfter fram höjdpunkterna. Det är underfundiga verk från ett långt och kreativt konstnärskap. Alltifrån de första trägubbarna han gjorde till sig själv i tioårsåldern till de sista träfigurer han gjorde till barnbarnsbarnen 85 år senare.

Utställningen visas i övre trapphallen från söndag 8/11 t o m söndag 6/12.

Königsmarckska tapeterna förhandsvisas för media tisdag 3/11 kl 10. Samtidigt ges tillfälle till en förhandstitt på utställningen om Sune Ljungstedt.

VÄLKOMMEN!

Kontakt:
Konstintendent Stefan Hammenbeck, 013-23 03 31 (Königsmarckska)
1:e antikvarie Gunnel Mörkfors, 013-23 03 11, 0701-80 39 66 (Sune Ljungstedt)