Pressinformation|2015.11.25 kl 15:35

Bord duka dig!

Hennix717_1

Retrospektiv utställning: Margareta Hennix – keramik och glas, förhandsvisas för media onsdag 16/3 kl 14

Margareta Hennix har i mer än femtio år varit verksam som keramiker, glaskonstnär och formgivare. Under våren 2016 (20/3–22/5) visar Östergötlands museum i Linköping en retrospektiv utställning med hennes kollektioner i glas och keramik. I samband med detta kommer även en ny bok om den färgstarka formgivaren och konstnären.

Ballong

Keramiken i spännande rena former är främst från 1960- till 1980-talen. Hennix var elev till Stig Lindberg på Gustavsbergs Porslinsfabrik och fortsatte sedan där som formgivare under mer än 20 år. Flera av hennes verk finns fortfarande i produktion. Hon har även formgivit gravstenar.

Viggen

Under hela sin yrkesverksamma tid har Margareta Hennix arbetat med glas, både som unika objekt och bruks/servisglas. Hon har varit formgivare vid flera svenska glasbruk och är idag fortfarande knuten till Reijmyre Glasbruk.Fantasia

Margareta Hennix är en av Sveriges främsta formgivare och konsthantverkare. Hon är också en framstående tecknare och konstnär. Hennes senaste stora uppdrag är den konstnärligt skulpturala gestaltningen av ”Via sacra” för Linköpings domkyrka.

”Via sacra” är en konstnärlig tolkning i glas och sten i samarbete med biskop em Martin Lönnebo av dennes frälsarkrans. Verket invigdes i mars 2015 och har blivit ett av domkyrkans nu mest efterfrågade konstverk.

Utställningen förhandsvisas för media onsdag 16/3 kl 14. Margareta Hennix medverkar, liksom bokens författare Kerstin Wickman, professor emerita i design- och konsthantverkshistoria, Marika Bogren, intendent på Nationalmuseum och Stefan Hammenbeck, konstintendent på Östergötlands museum.

Landshövding Elisabeth Nilsson inviger utställningen söndag 20/3 kl 14. Margareta Hennix deltar vid vernissagen.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: