Pressinformation|2016.02.15 kl 15:57

Viljans värld

Viljan717_2

Lagom till sportlovet invigs Viljans värld, Östergötlands museums stora satsning på barnfamiljer!

Viljans värld är ett spännande lek- och upplevelserum för barn mellan tre och tio år.

Här bor vätten Viljan, ett litet naturväsen som mest är osynlig, men vars bostad och omgivning man kan besöka. Viljan samlar på saker som människor tappat eller slängt i naturen. Hon tycker allt från kolapapper till porslinskoppar är riktiga skatter och finner sätt att använda alla sakerna på.

I Viljans värld finns en jättestor ek som Viljan bosatt sig i, ett rymdskepp som man kan göra tidsresor i och en myrstack som inte är som någon annan myrstack. Från myrstacken kan man åka rutschkana och inuti den finns en stenåldersbosättning!

Inne i eken kan man faktiskt gå på krossat glas, upptäcka små miniatyrvärldar och ta del av finfina saker ur Viljans (museets) samlingar. Här finns plats för både bus och stoj, men också för att krypa undan för sagoläsning och mys.

Viljans värld förhandsvisas för media torsdag 18/2 kl 10. Då visar vi även Mat, myter & middagsbord, en utställning om mat ut en mängd olika synvinklar.

Vid invigningen  av Viljans värld, lördag 22/1 kl 11, bjuder vi på artisterna Jecko och Jessie från Barnkanalens ”Så gör man inte”. Sedan blir det saftkalas, tipspromenad, skaparverkstad och självklart – hur mycket lek som helst i Viljans värld!

Välkommen!

Kontakt: Ragnvi Andersson 013-23 03 93

Viljans värld har möjliggjorts med stöd från Tekniska verken och Sparbanksstiftelsen Alfa.