Pressinformation|2016.02.15 kl 16:08

Mat, myter & middagsbord

Mmm-717_ljusgra

En utställning om mat och om oss som väljer, tillagar och äter den...

I utställningen Mat, myter & middagsbord visar vi mängder med originalföremål som har med mat att göra, tillsammans med fakta, kuriosa och berättelser om mat ur olika synvinklar – socialt, kulturellt, psykologiskt, ekonomiskt och etiskt. Utställningen är en del i det regionala matåret, kallat KÖKÅKÄK. Mer info om matåret: www.kokakak.se

Idag handlar mat om mycket mer än mättnad och överlevnad. Mat är kultur, identitet och status. Utbudet av varor att välja på är enormt. Myterna om vilken mat som är bäst är minst lika många, och som konsument är det inte alltid lätt av välja. Det vi äter påverkar inte bara oss själva, utan även miljön och omgivningen.

– Utställningen visar maten som något mer än bara mat, berättar projektledare Lena Lindgren. Vi vill berätta om mat, förr i tiden och idag, och erbjuda olika inblickar och perspektiv som kan bidra till att öka kunskapen om mat, och om oss själva som sociala och kulturella varelser.

Mat, myter & middagsbord förhandsvisas för media torsdag 18/2 kl 10. Då visar vi även Viljans värld, vårt nya upplevelserum för barn, se separat inbjudan.

Söndag 21/2 kl 13 invigs utställningen av Viveka Adelswärd, språkvetare, professor emerita i samtalsforskning och ledamot i Hagdahlsakademien. Samma dag, kl 14, blir det föreläsning om matkulturforskning – från kostråd till fredagsmys, med Richard Tellström, etnolog och måltidsforskare, känd från SVT:s Historieätarna!

Välkommen!

Kontakt: Lena Lindgren, 0701-91 92 54, lena.lindgren@ostergotlandsmuseum.se