Nyhet|2016.04.14 kl 14:25

Nytt Quiz om historia

717skelettdel

Nu finns en app med ett quiz där barn och unga kan lära sig mer om vår historia!

I den nya appen KulTur från Svenskt Kulturarv finns ett quiz som ska lära ungdomar mellan 10 och 14 år mer om kulturarv och historia. Syftet är att sprida intresse för kulturarvsplatser, både i vår region och i resten av landet.

Sverige har ett rikt kulturarv som här har digitaliserats och samlats i en lekfull och rolig app. I quizet finns platser från hela landet, två av dem är Östergötlands museum och Löfstad slott. I appen visas 60-sekunders filmer, tillsammans med roliga quizfrågor, samt bildmaterial i mängder och kuriös kunskap från hela landet.

Det är medlemsföreningen Svenskt Kulturarv som står bakom appen, där fler än 60 platser finns gestaltade. Platser som på ett eller annat sätt beskriver Sveriges historia. Appen är framtagen i nära samarbete med lärare, elever och museipedagoger, och målet är att KulTur ska fungera som ett roligt hjälpmedel i undervisningen.

- Självklart ska de ingående museerna också kunna använda appen vid skolbesök. säger Lena Sjölin, verksamhetschef för Svenskt Kulturarv.

Så förutom att KulTur tjänar klassrumsundervisningen väl, kan den bidra till att göra barn och ungas besök på landets museer ännu mer givande. Ju fler sinnen som är involverade i barn och ungas lärande, desto bättre och lättare blir det för dem.

Appen har utvecklats med stöd från Postkodlotteriets kulturstiftelse och lanseras under våren 2016 på mellanstadieskolor runt om i Sverige. Appen KulTur finns att ladda ner gratis på Appstore och GooglePlay.

För mer information, kontakta: Lena Sjölin, verksamhetschef, Svenskt Kulturarv, mobil 070-630 98 00.