Nyhet|2016.04.27 kl 10:28

Utgång/Hemgång

Utg%c3%a5ng-hemg%c3%a5ng717

Fokus på ungas otrygghet i nytt projekt som ska bli till en vandringsutställning

Under 2016 arbetar Östergötlands museum tillsammans med Statens- väg och transportforskningsinstitut (VTI) tillsammans i projektet Utgång/Hemgång. Syftet är att undersöka ungas upplevelser av (o)trygghet i det offentliga rummet. Projektet stöds av Boverket som gjort en utlysning för att jobba med jämställda utomhusmiljöer.

I samarbete med skolor och ungdomsgrupper samlas ungas erfarenheter in under våren. Ungdomarnas berättelser ska sedan gestaltas av fotografen Emelie Otterbeck, som också var den som kom med idén till projektet.

– Det var när min kille upprepade gånger föreslog att jag skulle springa ”hans” runda i skogen på kvällen som bägaren rann över, berättar Emelie Otterbeck. Han förstod först inte vad som hindrade mig, det är ju en perfekt runda. För honom var och är det en fullkomlig självklarhet att kunna röra sig fritt. Hela det offentliga rummet är hans medan jag, av rädsla, väljer att begränsa mig. Och jag väljer att röra mig på platser där någon skulle kunna höra mig skrika om jag blir överfallen, platser som är upplysta, där andra rör sig – långt ifrån en mörk och ödslig skog.

Idag vet vi att många vuxna kvinnor har liknande upplevelser men hur unga personer, både killar och tjejer, upplever otrygghet har inte uppmärksammats på samma sätt. Detta vill projektet råda bot på.

Fotografierna, utifrån ungdomarnas upplevelser och berättelser, ska sedan bli till en vandringsutställning för skolor, bibliotek och fritidsgårdar. Men först kommer Östergötlands museum att visa utställningen, i oktober 2016. Projektet ska även presenteras på Genuskonferensen G16 som hålls i Linköping 23-25 november.

Från och med november 2016 kan utställningen hyras av skolor, tillsammans med en pedagogisk handledning som lyfter frågor om otrygghet i offentliga miljöer. Även kommuner som vill arbeta med frågorna har möjlighet att hyra den, exempelvis som ett underlag i planeringsprocesser.

Har du frågor om projektet? Kontakta gärna museipedagog Elin Kusmin, elin.kusmin@ostergotlandsmuseum.se eller forskare Malin Henriksson, malin.henriksson@vti.se