Pressinformation|2016.06.01 kl 13:10

Två konstnärskap i vår tids ljus

Elsaochtyra_717_4

Elsa Danson Wåghals & Tyra Kleen på Östergötlands museum 9/6–18/9 2016

Detta är berättelsen om två kvinnor och deras konstnärskap; skulptur och måleri av Elsa Danson Wåghals (1885–1977) & måleri, grafik och Artist Books av Tyra Kleen (1874–1951).

Olika personligheter och intressen präglar deras skapande, men det finns många beröringspunkter. Inte minst det faktum att de var mer kända i sin samtid än vad de är idag. Med två parallella utställningar i Dahlgrensviten vill vi återinskriva de båda i konstens historia. En rikt illustrerad bok om Tyra Kleen kommer även att ges ut i samband med utställningen.

– Vi hoppas att utställningen och boken ska ge Tyra den uppmärksamhet och det erkännande som hon så väl förtjänar, säger konstvetare Karin Ström Lehander, en av bokens författare.

Karin Ström Lehander undervisar i konstvetenskap och visuell kommunikation på Linköpings universitet och hon har studerat Tyras Kleens konstnärskap ur ett kvinnligt perspektiv. Hon har också kurerat utställningen tillsammans med Stefan Hammenbeck, konstintendent på Östergötlands museum.

– Nu ska vi se till att det även blir en bok om Elsa Danson Wåghals, det är hon värd, säger Stefan Hammenbeck.

Två konstnärskap i vår tids ljus förhandsvisas för media tisdag 7/6 kl 10.

Torsdag 9/6 kl 17 inviger konstintendent Stefan Hammenbeck och konstvetare Karin Ström Lehander utställningen och berättar om de båda konstnärerna. Utställningen pågår till och med söndag 18/9.

Välkommen!

Kontakt:
Stefan Hammenbeck, Östergötlands museum, 013-23 03 31, 0708- 44 54 43
Karin Ström Lehander, Linköpings universitet, 013-28 22 36

Stefan Hammenbeck skriver om Elsa Danson Wåghals:

Elsa Danson Wåghals (1885-1977) är en av många kvinnliga konstnärer som efter sin död har hamnat utanför historieskrivningen. Detta trots att hon under livstiden syntes på scenen. Under 1910-talet studerade hon konst i Sverige.

1920 reste Elsa Danson Wåghals till Frankrike och studerade skulptur i Nice 1920-21. Parisbaserad var hon från 1921 med avbrott för studier bland annat i Rom på British Academy of Arts.

Hennes bronsskulpturer från 1920-talet är naturalistiska. Måleriet är däremot präglat av en tidens ”nya saklighet” med en kubiserande renodling av former och volymer. Hennes Parisdebut ägde rum 1927 på Galerie Mots et Images och i Stockholm 1933 på Galerie Moderne. Under 1930- och 50-talet deltog hon i många utställningar både i Sverige och utomlands.

I slutet av 20-talet fick hon tillstånd av franska staten att bedriva ateljéundervisning, men återvände 1930-31 till Sverige och bosatte sig på Lidingö. På 1930-talet började hon att skulptera i trä och sten istället för att gjuta i dyr brons. Formspråket renodlades och hon koncentrerade sig mot en sammanhållen helhet av slätare ytor men med stark kroppslighet.

Under andra världskriget men även senare och målade Elsa Danson Wåghals landskap men också vissa gatu- och stadsmotiv med en fascinerande renodling av former och en palettens färger som gör att hennes måleri inte liknar någon annans vid denna tid.

Elsa Danson Wåghals har beskrivits som en utpräglad personlig profil i svensk konst. Hennes sena skulptur i trä har liknats vid primitiv skulptur präglad både av materialet – sjödränkt ek, och hennes personlighet.

Hon testamenterade över 200 målningar och skulpturer till Östergötlands museum. Och eftersom innehållet i hennes ateljé kom till museet utformas utställningen som en sådan: Skulpturer och målningar, fotografier och klippböcker får samsas igen i ett och samma rum. Vi får möta verk från 1910-talet och från hennes sena verksamhet på 1960- och 70-talet. Färgrikt och formstramt!

Karin Ström Lehander skriver om Tyra Kleen:

Tyra Kleen (1874 -1951) förtjänar att lyftas fram och synliggöras. Hon var utbildad i bland annat München och Paris, och var mycket aktiv. Tyra Kleen arbetade konstnärligt i flera tekniker och material. Hon illustrerade tidskrifter, böcker och dikter samt fotograferade. Hon var också författare och skrev egna böcker som hon illustrerade.

Tyra Kleens konstnärliga stil varierade från det sena 1800-talets symbolism och det tidiga 1900-talets jugendstils till bilder av handrörelser, så kallade ”mudras”, och med för oss exotiska motiv med tempeldansare på Bali.

När den ”avskalade” modernismen i stilskiftet i början 1920-talet slog igenom verkar intresset för Tyra Kleens dokumentära tuschteckningar och akvareller från Java och Bali ha avtagit hos publik och konstkritiker. Men idag är hennes böcker på detta tema mycket eftersökta. Tyra Kleen deltog i stora utställningar i London, Paris, Rom, New York och S:t Petersburg och fick fin kritik.

Vid årsskiftet 1933-34 ställde Tyra Kleen och Elsa Danson Wåghals, som båda bodde på samma ö – Lidingö utanför Stockholm – ut i Florens, tillsammans med ca 500 andra kvinnliga konstnärer från Europa och USA. Hur de i övrigt kände varandra vet vi just nu ingenting om.