Pressinformation|2016.06.16 kl 14:42

Linköpings stadsvandringar – nu i mobilen

Stadsvandringar

Lär dig mer om konst, arkitektur, medeltiden och de senaste århundradenas historia!

Gå på stadsvandring när du själv har tid! Vandra genom Linköping och lär dig mer om konstverken, arkitekturen, medeltiden eller 1800- och 1900-talens lilla stad. Speakerrösterna, som tillhör kända personer med anknytning till Östergötland, berättar på ett lättsamt och informativt sätt om saker du ser. På mobilens display ser du samtidigt bilder, filmsnuttar, ritningar och kartor.

Stadsvandringarna har fyra olika teman: konst, arkitektur, medeltidshistoria och de senaste århundradenas historia. Konstrundan tar med oss till 27 offentliga konstverk i staden, med skådespelerskan Marie Göranzon som ciceron.

I Arkitekturrundan berättar Gunnar Elfström, f d stadsantikvarie, om 28 olika byggnaders historia. Byggnadernas ålder spänner mellan 1100-tal och 1980-tal med viss tonvikt på årtiondena runt sekelskiftet 1900.

Medeltidsvandringen har skådespelerskan Sofia Helin som berättare. Vi får höra om låsta källare, djupa brunnar, smala trappor, arkeologiska fynd, skelett, murar under gräsmattan och mycket annat.

Den fjärde vandringen, Från bränd bondby till modern stad, är en tidsresa genom Linköping under de senare århundradena. Här berättar den välkände östgöten Peter Harryson om stadsbranden år 1700 som ödelade stora delar av staden, den långsamma återuppbyggnaden fram till expansionen på 1900-talet och den moderna stadens födelse.

2010 lanserade Östergötlands museum digitala stadsvandringar med handdator. Men tekniken ändras snabbt och numera gör vi det mesta i våra mobiltelefoner. Så lagom till sommaren har museet gjort om stadsvandringarna så att den som vill gå en rundtur i Linköpings city kan göra det med sin egen mobiltelefon! Rundturerna kan nås via QR-kod eller web-adress.

Stadsvandringarna presenteras för media onsdag 22/6 kl 10, på Östergötlands museum. Anja Praesto, Kulturarv Östergötland/Östergötlands museum och Josefine Schön, Visit Linköping medverkar.

Välkommen!

Kontakt: Anja Praesto, Östergötlands museum, 013-23 03 43, 0701-80 67 46