Pressinformation|2016.09.26 kl 14:17

JAG ÄR HÄR – ärbar/sedeslös

Jah-717_1

Om rykten, könsmoral, skam och om att ta plats i det offentliga rummet – nu och då

Vad betraktas som skamligt? Vad skapar rykten? Hur ser det ut idag och hur såg det ut 150 år tillbaka i tiden? Det är frågor som ställs och som den här utställningen försöker besvara.

I historiska källor möter vi 1800-talets fallna män som vädrar sin ångest, ser kvinnor kämpa för sin heder och människor som ville förändra samhällets syn på dygd och vanära, på ärbarhet och sedeslöshet. Vi får ta del av en bild som visar på glappet mellan individens inre liv och dess offentliga person.

Frågan om det som förr kallades ärbarhet är fortfarande viktig och aktuell. Än idag brottas vi alltså med samhällets normer. Pojkar och flickor förväntas hålla sig inom vissa gränser, den sexuella frigörelseprocessen till trots.

Rykten sprids och påverkar debatten. Sociala medier har ökat hastigheten och drevet rör sig fort om någon ”trampar fel”.

JAG ÄR HÄR – ärbar/sedeslös förhandsvisas för media torsdag 29/9 kl 14.

Utställningen invigs av Viveka Nybom, utställningsproducent och pedagog vid Postmuseum i Stockholm söndag 2/10 kl 14. Postmuseum har producerat utställningen, i samarbete med Stockholms stadsarkiv.

Välkommen!

Kontakt: Lena Lindgren, Östergötlands museum, 010-19 19 254