Pressinformation|2016.10.05 kl 14:13

Utgång/hemgång

Utg%c3%a5ng_hemg%c3%a5ng_1

Killgäng, män och alkohol skapar otrygghet och många ungdomar känner sig rädda när de vistas ute på kvällen. Östergötlands museum har, med hjälp av forskare på VTI, illustrerat detta i en utställning som följer fyra ungdomar i olika miljöer.

Unga rör sig ofta ute mer än vuxna under kvälls- och nattetid. Många känner sig otrygga och rädda. Trots det är tonåringar och unga vuxna en grupp som sällan har möjlighet att påverka sin omgivning. I utställningen Utgång/Hemgång kan besökarna följa fyra ungdomar på deras väg hem.

Utställningen är ett samarbete mellan Östergötlands museum och Statens- väg och transport-forskningsinstitut (VTI), projektet har även stöd från Boverket. Genom intervjuer med ungdomar mellan 13 och 20 år har ungas upplevelser i det offentliga rummet fångats. Ungdomarnas berättelser har visualiserats med text, foto och ljudinstallationer. Fotografen Emelie Otterbeck har skapat den bildvärld besökaren får ta del av.

- I utställningen vill vi fånga den otrygghet som ungdomarna berättar om. Är det verkligen rimligt att vi ska vara rädda för att vara utomhus? Och hur pratar man om otrygghet utan att göra besökarna mer rädda än de redan är? Därför vill vi också prata om förändring, säger Elin Kusmin, pedagog på Östergötlands museum.

- Det är ovanligt att forskare och museer jobbar tillsammans på det här sättet. Som forskare är jag van vid att intervjua människor men får sällan möjlighet att kommunicera resultaten, på ett sätt som passar målgruppen. Med hjälp av pedagogerna på museet och vår fotograf får ungdomarnas berättelser det utrymme som de förtjänar, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Visas på Östergötlands museum 15/10–20/11 2016. Utgång/Hemgång invigs lördag 15/10 kl 14, Malin Henriksson, VTI, invigningstalar och artisten Grimm Fandango tolkar musik av Säkert!

Utställningen förhandsvisas för media torsdag 13/10 kl 10.

Välkommen!

Kontakt: