Pressinformation|2016.11.30 kl 15:53

Onkel Adam, författaren och gården

Omslag_onkel_adam_iii_717_ny

Museets årsbok 2016 handlar dels om författaren Carl Anton Wetterbergh, mer känd som Onkel Adam, och dels om hans hem på Hunnebergsgatan i Linköping, Onkel Adamsgården, och dess trädgård.

Boken berättar om Onkel Adams-gårdens mer än 200-åriga historia. Det handlar om slit och mödor, om hopp och förtvivlan. Men också om det vackra; en blommande trädgård, fina möbler och det skrivna ordet. Boken är rikt illustrerad, med både äldre material och nya foton, bland annat från den del av gården som idag är ett museum.

Här får många av de människor som bott i gården liv igen. Vi får följa arkeologernas detektivarbete för att utröna vem som egentligen uppförde det gamla trähuset. Vi får veta en hel del om ombyggnader och renoveringar. Och om trädgården och dess restaureringar.

Men först och främst handlar det om författaren, filantropen och läkaren Carl Anton Wetterbergh/Onkel Adam, som gett gården dess namn. Här berättas dels om hans person, hans familj och hur hemmet såg ut, och dels om hans arbete, författarskap, tankar och åsikter.

Carl Anton Wetterbergh var en gång en av Sveriges mest kända personer, med liberala, ibland närmast radikala, politiska åsikter. Han talade för en förbättring av kvinnans ställning gentemot mannen och ville utrota sociala fördomar. Hans ideér om pedagogik ledde till att han 1861 startade Linnea, en av landets första barntidningar.

Bland författarna: Stefan Hammenbeck, Birgitta Olofsson, Freddie Hallberg, Mathias von Wachenfeldt, Göran Tagesson och Dag Lindström.

Härmed bjuds media in till kaffekalas med boksläpp i Onkel Adams-gården, tisdag 29/11 kl 14.30! Ett flertal av bokens författare medverkar, liksom museichefen Olof Hermelin.

Välkommen!

Kontakt: