Pressinformation|2016.12.13 kl 14:00

Österlandets skatter

Myller3puff-ny

Museets nya utställning innehåller fantastiska föremål från det som förr kallades Orienten, bland annat en mumiefierad krokodilunge.

Den här veckan invigs en helt ny permanent utställning på museet. Här finns en mängd föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien, tillsammans med berättelser om hur föremålen hamnat här, om dess historia och betydelse. Och så visar vi en liten krokodilmumie, inlånad från Medelhavsmuseet i Stockholm!

Mumiefierad krokodilunge

Utställningen berättar till exempel om egyptiernas syn på döden, om användningen av kannor och skålar i metall i det stora persiska riket, om Kinas porslinshistoria och om hur netsuke från Japan visar på ett kulturellt utbyte mellan människor och länder.

Östergötlands museum har stora samlingar med föremål och konst. Med den här utställningen vill vi framför allt berätta om och visa på samlandet, samlingar och mångfald. Föremålen kommer från olika delar av världen och från olika tider. Föremålens historia är berättelsen om resor och upplevelser, intresse för människor och kulturella utbyten. Vi människor har lärt och lär fortfarande av historien och av varandra.

Museet har fått föremålen genom gåvor eller större donationer från samlare. Bland de samlare vars skatter vi visar finns Otto Smith, som samlade på egyptiska fornsaker, Ragnar Edling, vars samling bestod av japanska netsuke och elfenbensskulpturer, och Karl Gustaf Edmond Lindholm, som samlade på föremål från det forntida Persien (nuvarande Iran och Syrien).

Otto Smith (1864–1935) var en passionerad samlare. Han reste flera gånger till Egypten, där han träffade egyptologer, inspekterade utgrävningar och systematiskt samlade in föremål. Både privat och till ett Egyptiskt museum i Stockholm.

Idag finns den största delen av Otto Smiths egyptiska föremål på Medelhavsmuseet i Stockholm. Delar av hans privata samling finns på Östergötlands museum, det rör sig om cirka 200 föremål från tiden mellan strax före år 3 000 f.Kr. och 700 e.Kr.

Utställningen invigs av museichef Olof Hermelin torsdag 15/12 kl 16.30. Förhandsvisning för media samma dag kl 14.

Välkommen!

Kontakt: Marietta Douglas 0708-11 06 96