Nyhet|2017.11.15 kl 11:09

Ovanlig beställning av museet: två utomhusverk önskas

Utlysning1

Yrkesverksamma konstnärer bjuds in att anmäla intresse för två nya gestaltningar i uterummet kring Östergötlands museum.

Östergötlands museum bjuder in professionella konstnärer och konstnärsteam att anmäla intresse för konstnärlig gestaltning i uterummet kring Östergötlands museum i Linköping.

Enligt Konstpool, som administrerar utlysningar, är det inte ofta ett museum beställer verk i en öppen utlysning på detta sätt. Och man hoppas att Östergötlands museum nu blir en föregångare även för andra museer.

Tanken med de nya verken är att understryka det kulturstråk som går från Linköpings resecentrum, via Vasavägen förbi Frimurarhotellet, Elsa Brändströms skola, Östgöta brandstodsbolag, Hypoteksbanken, Östgötateatern, Raoul Wallenbergs Plats fram till och förbi Östergötlands museum och vidare till Konsert & Kongress.

Området har konstnärliga gestaltningar och arkitektoniska kvaliteter som museet, i dialog med Linköpings kommun, vill framhäva, vårda och utöka. De nya gestaltningarna är även delvis tänkta som ersättning för de skulpturer som togs bort från museiparken tidigare i år. Till projekt har Östergötlands museum fått 2,4 miljoner kronor ur Carlstedtska fonden.

Sista ansökningsdag är 10/1 2018.

En jury bestående av Erik Rören, konstnärsrepresentant från Södermanland, Johanna Strand, konstnärsrepresentant från Kalmar län, Ann-Charlotte Krantz Thor, intendent offentlig konst vid Norrköpings konstmuseum, Gabriela Huk, intendent och avdelningschef vid Östergötlands museum och Onita Wass, konsthallschef på Millesgården i Stockholm ska gå igenom ansökningarna och i februari 2018 kommer juryn att välja ut fem som får skissuppdrag.

Utifrån förslagen från dessa fem kommer juryn att välja två konstnärer som får utföra de båda gestaltningsuppdragen. Detta beslut planeras att tas i november 2018 och de nya gestaltningarna är tänkta att vara på plats i april 2020.

HÄR KAN DU LÄSA MER OCH ANMÄLA INTRESSE!

KONTAKT: ​Lena Wiklund, projektledare, Östergötlands museum, 0701-08 47 15