Nyhet|2019.02.06 kl 14:30

Museibyggnaden är stängd för 1000 dagar av förnyelse

1000_dagar_puff

Söndag 3/3 2019 börjar vår resa mot framtiden. Museets byggnad i Linköping ska totalrenoveras och kommer att vara stängd för besökare en lång tid framöver. Samtidigt kommer delar av vår publika och pedagogiska verksamhet att utvecklas och pågå på andra platser. Och vår uppdragsverksamhet fortsätter. Så håll koll på våra webbsidor och på Facebook och Instagram!

1000 dagar av förnyelse
Nu upplever Östergötlands museum en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping genomgå en omfattande renovering. När vi öppnar igen kommer du att möta ett modigare museum som visar mer och skapar nyfikenhet, inspiration och reflektion. Bland mycket annat väntar dig nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria.

Självklart kommer Östergötlands museum fortsätta att arrangera aktiviteter. Löfstad slott och Hagdahls Kök håller öppet som vanligt. Utvecklingen från gammalt till nytt har redan börjat och kommer att fortsätta åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.

Löfstad – ett slott med 1000 historier
Löfstad slott utanför Norrköping är en del av Östergötlands museum och står redo att ta emot dig när museibyggnaden renoveras. Det är en magisk känsla att uppleva slottet precis som det var när den sista ägarinnan Emilie Piper lämnade det 1926. Möbler, serviser, konst och linne – allt finns kvar. Även Löfstad slott och dess verksamhet kommer att utvecklas och förnyas under de närmaste åren, allt för att ge dig en ännu bättre upplevelse.

1000 dagar på turné
Med spännande berättelser och aktiviteter ger vi oss under de närmaste åren ut i Östergötland och gör nedslag i samtliga kommuner. Självklart vill vi berätta för dig om vad det nya museet kommer att erbjuda dig som besökare i framtiden. Och så vill vi gärna höra vad du har för tankar och önskemål om det nya Östergötlands museum.

1000 dagar av kunskap
En klasslektion kan se ut på många sätt. När pedagoger från Östergötlands museum besöker din skola och håller en lektion så liknar den inte någon annan men passar perfekt in i läroplanen. Fulladdade med spännande berättelser om konst, kulturhistoria, arkeologi och datahistoria vill vi vara med och sprida kunskap. Räkna med att eleverna kommer att lära sig massor och få nya insikter på ett lustfyllt sätt.

1000 dagar av historia
Östergötlands museum är så mycket mer än huvudbyggnaden i Linköping. Vi disponerar flera fantastiska hus och gårdar såväl i Linköping som runt om i vårt vackra landskap. Där kommer vi fortsatt att arrangera visningar och evenemang. På många platser har tiden stått stilla och du kastas hundratals år tillbaka i tiden.

1000 röster
Östergötlands museum är ditt. När vi nu genomgår en historisk förnyelse har du extra stora möjligheter att vara med och påverka. Vi kommer exempelvis att arrangera träffar med fokusgrupper som du gärna får vara med i. Du kan också tycka till på vår hemsida och vi kommer att ladda med frågor som vi vill ställa till dig under vår turné i Östergötland. Vi vill verkligen höra din röst.

1000 dagar av omsorg
En museibyggnad behöver omvårdnad och kärlek. Allt från ventilation och stammar till golv, väggar och tak måste förnyas efter några år. Och visst finns det nya idéer om vad som är den optimala besökslokalen. Idag vill vi ha öppnare ytor och fler intryck. Vi vill ha ljus och rymd och vi vill ha lättare att orientera oss. Allt det här och mycket mer kommer vi att ta hänsyn till i samband med renoveringen.