Nyhet|2019.08.05 kl 16:03

Arkeologidagen 2019

Hallristning_hastholmen_puff_

Söndag 25/8 visar vi dels Krokeks ödekyrkogård med klosterruin och dels hällristningarna & utgrävningen av en liten stenåldersboplats i Hästholmen. Kostnadsfritt.

Söndag 25/8 kl 15
Arkeologidagen 2019: Krokeks kloster – franciskanernas skogskonvent
Visning av Krokeks ödekyrkogård och det forna klosterområdet där franciskaner verkade under 1400-talet. Invid Sörmlandsgränsen finns denna ödekyrkogård med en ruin efter franciskanernas kloster. Varför byggde tiggarmunkar ett kloster i skogen långt från alla städer? Om detta, om våra undersökningar på platsen och om mycket annat berättar vi på arkeologidagen.

Kostnadsfritt.

Plats: Krokeks ödekyrkogård. Samling på parkeringen vid ödekyrkogården.

Vägbeskrivning: Välj E4-avfarten Trafikplats Strömsfors norr om Norrköping. Ta till vänster in på Nyköpingsvägen, skyltat mot Stavsjö. Efter ca 2 km ta till höger och följ skyltning mot Krokeks ödekyrka. Visningen sker i samarbete med Arkeologerna, Statens historiska museer.

Söndag 25/8 kl 15-22
Arkeologidagen 2019: Stenålder och hällristningar i Hästholmen
Se utgrävningen av en liten stenåldersboplats i Hästholmen! Barn är särskilt välkomna – prova på att arbeta som en arkeolog! Under dagen kommer vi också att visa hällristningarna i Hästholmen. När det börjar mörkna gör vi en specialvisning av hällristningarna i släpljus.

Kostnadsfritt.

Program:
15-15.45 Vi visar utgrävningen och berättar om området under stenåldern
16-16.45 Vi visar utgrävningen och berättar om området under stenåldern
17-18 Visning av hällristningarna i Hästholmen
21-22 Kvällsvisning av hällristningarna i Hästholmen i släpljus

Samlingsplats, utgrävningen:
Villagatan 1, Hästholmen
Hitta hit:
Utgrävningsområdet ligger en liten bit norrut från Villagatan sett, utmed grönområdet längs Stationsvägen, följ skyltning.

Samlingsplats hällristningarna:
Parkeringen vid hällristningarna i Hästholmen.
Hitta hit:
Hällristningarna ligger cirka 500 meter ifrån utgrävningsplatsen (det finns en parkering ca 150 meter ifrån hällristningarna).

Upphovsman: Skoglund Peter Upphovsrätt: SHFA (Svenskt Hällristnings Forskningsarkiv) Licens: (CC) BY-NC-ND