Nyhet|2019.08.29 kl 18:44

Det mörka Östergötland

Sp%c3%b6k2

Historiker Björn Ivarsson Lilieblad reder ut sanningshalten i sägner och spökhistorier kring olika platser i länet. P4 Östergötlands Jessica Gredin intervjuar honom.

Mamsell Ulla från Medevi

Kolla aldrig en bra historia sägs det... Håller den spännande historien om mamsell Ulla från Medevi när den faktagranskas av museets historiker Björn Ivarsson Lilieblad? Lyssna här så får du svaret!

Kring Löfstad slott finns en mängd spökhistorier. Men finns det någon sanning i historierna? Museets Björn Ivarsson Lilieblad försöker reda ut begreppen tillsammans med P4 Östergötlands Jessica Gredin.

Ekenäs slott

Idag var stalldrängen Nisse i fokus när museets historiker Björn Ivarsson Lilieblad och Jessica Gredin från P4 Östergötland träffades på på Ekenäs slott.

Enligt sägnen blev Nisse inmurad i en vägg på slottet någon gång 1720-talet. Nu har vår historiker gått till de historiska källorna för att försöka ta reda på om Nisse verkligen har funnits.

Barnmördarkorset

För P4 Östergötlands Jessica Gredin berättar här historiker Björn Ivarsson Lilieblad, historien om det så kallade Barnmördarkorset.

Årsboken 2019

Berättelserna kommer även att finnas med i museets kommande årsbok, med temat "Det mörka Östergötland - sägen och fakta".

Björn Ivarsson Lilieblad, historiker och avdelningschef på Östergötlands museum, kommer att berätta fler hemska historier för de östgötska radiolyssnarna under under hösten. Så håll koll! På P4 Östergötlands tablå, här på vår hemsida och på vår Facebooksida.