Nyhet|2019.10.10 kl 10:45

Bergsgraven sprider nytt ljus över Båtyxekulturen

_dsc0166_kopiapuff

Ny forskning på bland annat DNA från Bergsgraven i Linköping antyder att folkvandringar legat bakom spridningen av Båtyxekulturen i Skandinavien för cirka 4500-5000 år sedan.

Ett internationellt forskarlag publicerar i Proceedings of the Royal Society B en tvärvetenskaplig studie där material från Bergsgraven vid Östergötlands museum analyserats. Arkeologer och genetiker har samarbetat och med hjälp av ny teknik visat att individer från Båtyxekulturen och Stridsyxekulturen delar ett gemensamt genetiskt arv. Detta antyder att migrationsprocesser varit betydelsefulla för spridningen av kulturyttringarna. Gruppernas gemensamma historia kan i slutändan spåras tillbaka till den Pontiska stäppen norr om Svarta havet.

I Skandinavien framträder spåren efter Båtyxekulturen i det arkeologiska fyndmaterialet för omkring 5000 år sedan och är parallell med den kontinentala Stridsyxekulturen. År 1953 påträffades en betydelsefull grav tillhörande Båtyxekulturen i Linköping, där en man och en kvinna begravdes för omkring 4500 år sedan tillsammans med ett barn, en hund och en rik uppsättning av gravgåvor, bland dem en karaktäristisk båt- eller stridsyxa. Graven, som är känd som Bergsgraven, hittades när Bergsrondellen byggdes i utkanten av Linköping.

Bergsgraven såväl som en rekonstruktion av individerna visas vanligtvis på Östergötlands museum och är för många skolbarn synonymt med museet. Nu är gravens innehåll nedpackat för att åter få komma fram i ljuset när museets öppnar efter en omfattande renovering. Planerad nyöppning av Östergötlands museum är 2021 och då kommer de nya resultaten att finnas med i den nya kulturhistoriska utställning som då ska stå färdig.

"I framtiden kommer Bergsgraven förstås att vara en central del i museets kulturhistoriska utställning, där vi vill integrera aktuell arkeologisk och historisk forskning, Det är inte ofta man får tillfälle att bygga en ny utställning, och självklart kommer vi där berätta om de nya analyser och tolkningar som gjorts på materialet", säger Per Nilsson, arkeolog vid Östergötlands museum.

För mer information om Bergsgraven, kontakta:
Mats Magnusson avdelningschef, Arkeologi och Byggnadsvård på Östergötlands museum, mats.magnusson@ostergotlandsmuseum.se
013 - 23 03 74, 0701 - 91 92 55