Nyhet|2020.02.20 kl 11:14

UNIK SATSNING PÅ UNG KONST ÖST

Ungkonstbild

Nu lanseras en ny bred satsning på unga och konst i Östergötland. Under namnet Ung Konst Öst startar ett brett samarbete kring ungdomar som vill uttrycka sig i eget skapande. Flera av länets viktigaste krafter inom konstområdet är engagerade.

Ung Konst Öst ska lyfta fram unga kreativa personer och erbjuda dem en plattform för att mötas, synas, samverka och utvecklas. Initiativet riktar sig främst till ungdomar mellan 13 och 25 år, som oavsett bakgrund och resurser ska erbjudas stöd och möjligheter till att utvecklas i sina konstnärskap. Detta genom aktiviteter som workshops, föreläsningar, studiebesök och utställningar.

Navet i satsningen är den kommunikation som sker via sociala plattformar, framför allt Instagram, men även Facebook. Där visar de unga konstnärerna sina verk och interagerar med varandra. Här får de även tips på aktiviteter som anordnas runt om i länet, som syftar till att skapa utveckling och nätverkande.

Kommunikationen sker framför allt via sociala plattformar, framför allt  men även . Där visar de unga konstnärerna sina verk och interagerar med varandra. Här får de även tips på aktiviteter som anordnas på flera platser i länet.

Bakom Ung Konst Öst står Östgöta Konstförening, Östergötlands museum, Linköpings kommuns ungdomsorganisation UngPuls, Folkuniversitetet, Passagen Linköpings konsthall, Galleri Sander, Lunnevads och Liljeholmens folkhögskolor.

En grundläggande tanke är att utveckla samarbetet med dom deltagande ungdomarna och på deras villkor. Konstuttryck av vitt skilda slag och i olika stadier av utveckling ska få plats.

– En referensgrupp bestående av ett tjugotal ungdomar finns redan, som kommer att vara med i utvecklingen av innehållet i Ung Konst Öst, säger Anton Bergström från UngPuls.

– Nu när FN:s barnkonvention är svensk lag måste vi på allvar ta ansvar för ungas kreativa utveckling, säger Lena Wiklund, länskonstkonsulent på Östergötlands museum, som är en av initiativtagarna till satsningen. Det är angeläget att bygga upp en infrastruktur som kan fungera också på lång sikt och detta kräver samarbete mellan en mängd olika parter.

– Att på detta sätt samla flera institutioner ligger helt i linje med vår ambition att ge ungdomar möjlighet att utvecklas i sitt skapande och att säkerställa den långsiktiga rekryteringen till de kreativa näringarna, säger Anders Lindkvist från Östgöta Konstförening.

Planer finns för att utöka samarbetet i länet med studieförbund, gymnasieskolor, gallerier, museer, bibliotek och övriga kulturaktörer, med utrymme för kommunerna att engagera sig på flera nivåer.

– Under våren är bland annat en serie konstworkshops inplanerade, berättar Randi Leirnes, bildpedagog på Passagen.

Kontaktperson på Östergötlands museum är Lena Wiklund, konstkonsulent i Östergötland, 0701 – 08 47 15.