Nyhet|2021.01.20 kl 14:20

Unik hällristning till museets nya utställning

Halle-per

En hällristning på flera hundra kilo har flyttats för andra gången, nu för att bli en del av Östergötlands museums nya kulturhistoriska utställning, som ska börja byggas i vår.

Här kan du se Per Nilsson, forskare och arkeolog på museet, tillsammans med arkeolog Theres Furuskog från Norrköpings stadsmuseum, som visar och berättar om flytten av hällristningen till museet:

Museibyggnaden i Linköping genomgår för närvarande en totalrenovering. Dränering, avloppssystem, ventilation och säkerhet förbättras. Och nu under våren börjar äntligen byggandet av de två helt nya utställningar som ska stå klara när museet öppnar igen.

Det blir både en ny konstavdelning och en ny kulturhistorisk utställning. Och det är mycket som ska vara klart innan det är start för fysisk utställningsbyggnation, som idé-, urvals- och formgivningsprocesser. De cirka 1 500 föremålen som ska visas i utställningen lokaliseras och plockas fram ur våra magasin. Eller hämtas med hjälp av grävmaskin och lastbil. Som i fallet med den hällristning från Norrköping som ska visas i den kulturhistoriska utställningen.

På Himmelstalundsområdet i Norrköping finns unika hällristningar från bronsåldern. En ristning därifrån, flera hundra kilo tung, med krigare med långa spjut och sköldar som motiv, har nyligen flyttats för att bli en del av Östergötlands museums nya kulturhistoriska utställning.

Och det faktiskt andra gången den flyttats, berättar Per Nilsson, forskare och arkeolog på museet. Hällristningen fanns ursprungligen på Bråvallaområdet men sprängdes bort när F13 utvidgades. Sedan någon gång på 1990-talet har den legat i jorden vid Himmelstalunds brunnshotell. Men nu har den grävts upp för att åter visas i ljuset.