Nyhet|2021.05.11 kl 12:45

Medeltiden i nytt ljus

Rosettfonster

Efter en historisk restaurering i Linköpings domkyrka kan ett rosettfönster från 1200-talet nu ses på nära håll!

- När det vackra rosettfönstret nu fått sin nya plats är vi inne på sista etappen av domkyrkans fönsterrestaurering, säger Maria Klint, byggnadsantikvarie på Östergötlands museum.

Ett rosettfönster från slutet av 1200-talet har fått en ny placering i Nicolaus-kapellet i domkyrkan i Linköping. Ett mästerverk, skapat av okända stenhuggare, kan nu ses på nära håll. Denna typ av fönster är ovanligt så här långt norrut, de finns framför allt i medeltida franska katedraler.

- Det är fantastiskt att det 800 år gamla rosettfönstret får fortsätta vara en del av katedralen, säger Christer Staaf, domkyrkokaplan. Nu har alla möjlighet att se det på nära håll.

Rosettfönstret är det femte fönstret, placerat öster om den stora södra porten i domkyrkan. Det är stenstommen, det så kallade masverket, som har plockats ner från sin ursprungliga plats på södra långväggen. Stommen i kalksten tillverkades i ett stycke, vilket krävde skickliga stenhuggare. Den är naturligtvis märkt av tidens tand, men förvånansvärt väl bevarad.

Glas var dyrt på medeltiden och därför gjorde man dessa stommar där mindre bitar av glas fästes. Den nya stommen, som har ersatt den från 1200-talet, är också i kalksten och har levererats från Borghamns stenförädling. Troligtvis hämtades stenen därifrån även på 1200-talet. Nu har man använt modern teknik och skapat ett nytt stenfönster, som ska hålla många år.

De nutida skickliga hantverkarna som arbetar med restaureringarna av fönstren kommer från Gullbergs sten- och fasadvård. Efter att rosettfönstret plockats ner, ett konsthantverk i sig, har fönstret fått sin nya plats, på denna lägre, mer tillgängliga nivå, i Nicolaus-kapellet.

Under 1850-talet gjordes större reparationer av bland annat fönstren i domkyrkan och när man tittar på historiska dokument ser man att just detta fönster har få lagningar.

Arbetet med rosettfönstret är en del av ett omfattande restaureringsarbete i domkyrkan med fokus på fönster-partierna. Fönstren i Thomaskapellet restaureras och får bland annat en förbättrad vattenavledning. Parallellt med detta rengörs valvet i Thomaskapellet, med dess 16 vapensköldar, av Östergötlands museums konservatorer.

Fönsterarbetet i domkyrkan, som har pågått i tio år, har dokumenterats av Östergötlands museum.

- Det är viktigt att bevara och dokumentera för framtiden och det är ett privilegium att få komma så här nära historien, att få se de gamla stenhuggarmärkena och spåren efter verktygen de använde, säger byggnadsantikvarie Maria Klint.

Mer information:

Maria Klint, byggnadsantikvarie, Östergötlands museum
013- 23 03 19
maria.klint@ostergotlandsmuseum.se

Christer Staaf, domkyrkoplan, Linköpings domkyrkopastorat
christer.staaf@svenskakyrkan.se

Välkommen till domkyrkan för att se stenhantverket som funnits här i över 800 år!

OM ROSETTFÖNSTER

Rosettfönster är ett stort runt fönster, som regel i en gotisk kyrkofasad. Det innehåller vanligtvis glasmålningar. Namnet kommer av att dessa runda fönster ofta har sektioner som påminner om rosenblad; fönster som endast är runda, och inte anknyter till gotiken, rosformen eller har färgat glas, kallas i stället oculus, rosettfönstrets föregångare. Rosettfönster finns framför allt i franska katedraler från medeltiden.