Nyhet|2021.09.06 kl 11:15

Arkeologisk tidskrift nominerad till prestigefyllt designpris

Publikation1

"Arkeologi i Östergötland" har blivit nominerad till Svenska Designpriset i år, i kategorin Redaktionellt/Magasin/print. Vinnaren utses av juryn, tillsammans med allmänheten, som också får rösta. Tidskriften är ett samarbete mellan Arkeologerna, Östergötlands museum och Stiftelsen Kulturmiljövård. Mark Olson, Formaviva, är ansvarig för formgivning och grafisk produktion. Den här videon är en språngmarsch genom årets nummer. Kolla gärna – och rösta på oss om du gillar tidningen!

Rösta här. Du hittar oss under kategorin Redaktionellt – Magasin – print.

Glöm inte att gå längst ner på sidan och fyll i din e-postadress och skicka in din röst. Ett mejl kommer skickas till din e-postadress och din röst kommer räknas först när du klickat på länken i mailet.

Tidskriften ”Arkeologi i Östergötland” har i år nominerats till Svenska Designpriset i  kategorin Redaktionellt/Magasin/print. Tidskriften är ett samarbete mellan Arkeologerna, Östergötlands museum och Stiftelsen Kulturmiljövård.

Svenska Designpriset är en årlig tävling i design och kommunikation där Sveriges bästa grafiska designers inom print, webb, mobil och visuell kommunikation utses.

Tidskriften innehåller populärvetenskapliga artiklar om arkeologi och historia och det första numret kom ut 2010. I årets nummer kan man bland annat läsa om välbevarade stenåldersfynd i Dags mosse, ”guldgubbar” i Aska och om hur DNA-analyser används i den arkeologiska forskningen.

Mark Olson, Formaviva, är ansvarig för formgivning och grafisk produktion av tidningen. Han säger att han blev ”härligt överraskad” av nomineringen.

Tävlingen avgörs till hälften genom röstning av allmänheten och till hälften av en jury. Mellan den 7 och 13 september kan du gå in och rösta på designprisets hemsida. Vinnarna presenteras den 14 november på Berns i Stockholm.
Kontaktpersoner:

Ann-Charlott Feldt, Östergötlands museum 013-230 386, 0708-961 403