Nyhet|2021.09.29 kl 16:45

UTLYSNING

Utlysning-2021

Yrkesverksamma formgivare/landskapsarkitekter inbjuds härmed att anmäla intresse för nya gestaltningar i uterummet kring Östergötlands museum.

Östergötlands museum bjuder in professionella formgivare/landskapsarkitekter att lämna intresseanmälan gällande prekvalificering för uttagning till tävling om att gestalta uterummet kring Östergötlands museum, Linköping.

För att säkerställa extraordinär kvalité, verkshöjd, hållbarhet och formspråk i linje med
funktionalismens estetik efterfrågas yrkesverksamma formgivare/landskapsarkitekter.

En sakkunnig jury kommer att välja ut tre aktörer till ett arvoderat skissuppdrag på museets terrass. Därefter kommer en aktör att väljas för att utföra uppdraget för samtliga ytor runt Östergötlands museum, inklusive terrass.

ÖSTERGÖTLANDS MUSEUMS VISION FÖR UTOMHUSMILJÖN

I det visions- och värdegrundsarbete som Östergötlands museum genomgår som en del av sitt förändringsarbete, formuleras tydligt att Östergötlands museum är till för alla. Verksamheten erbjuder kunskapsupplevelser utöver det förväntade över hela länet, med utgångspunkt i museets huvudbyggnad i Linköping. Miljön utanför museet ska därför utvecklas för att spegla uppdraget och visionen. Östergötlands museum vänder ingen ryggen – alla av museibyggnadens sidor är att betrakta som framsidor.

I samklang med byggnadens unika arkitektur, inbjudande parkmiljö och museets terrass vill Östergötlands museum skapa en kulturoas mitt i staden. Här ska man kunna slå sig ner och reflektera och smälta intrycken men även få ny kunskap och nya intryck, oavsett museibyggnadens öppettider.

Gränserna mellan ute och inne suddas ut, och fram träder en plats för stora och små frågor med utrymme för nyfikenhet, lek och dialog. Östergötlands museum skapar upplevelser som bygger broar mellan historia och nutid, kunskapsupplevelser som berör och överraskar.

INLÄMNINGSFÖRFARANDE

Intresseanmälan görs via mail till emelie.domini@ostergotlandsmuseum.se med CV och portfoliobilder på referensobjekt. Intresseanmälan kan lämnas på svenska eller engelska. Sista inlämningsdag 1/11.

I intresseanmälan ska framgå att sökande är registrerad för F-skatt eller FA-skatt eller på annat sätt kan agera som firma. Om det är ett arbetsteam utan registrerat företag som söker ska en av personerna i teamet stå som ansvarig. Lämna gärna referenser från tidigare uppdragsgivare eller samarbetsparter.

I intresseanmälan ska finnas:
• Kontaktuppgifter med firmanamn, telefon, e-postadress till huvudsökande.
• Om flera formgivare/landskapsarkitekter samarbetar ska samtliga namn stå, men en person/firma ska vara huvudsökande.
• Meriter, CV och presentation med utbildning och eventuell erfarenhet av gestaltningsprojekt.
• Digital portfolio, med minst tre, maximalt tio bilder av gestaltningar/tidigare projekt/idéskisser och bilder som speglar ditt/ert sätt att arbeta. Bilderna ska samlas i ett PDF-dokument, en bild ska väljas och laddas upp i JPG-format.
• Organisationsnummer eller faktureringsföretagets organisationsnummer.

För att komma med i bedömningen ska:
• Samtliga handlingar ha inkommit i tid, på svenska eller engelska
• Alla efterfrågade handlingar vara med

KVALIFICERING

Från intresseanmälningarna väljer juryn ut tre formgivare/landskapsarkitekter som får erbjudandet att ta fram ett tävlingsbidrag, en idé i form av skiss, modell med textmaterial där information om idé, skala, storlek och material ingår.

FRÅGOR

Alla formgivare/landskapsarkitekter som lämnar intresseanmälan är välkomna att ställa frågor om utlysningen via mail till emelie.domini@ostergotlandsmuseum.se. Alla frågor och svar tillgängliggörs här nedan, så att samtliga deltagare kan ta del av svaren.

Om man går vidare till att bli 1 av de 3 som gör steg 2, under vilken period skall då det fortsatta arbetet utföras?

2021.11.11 Start för uppdraget
2022.01.10 kl 16.00 Tävlingsbidrag ska vara inlämnat

Hur stort är arvodet för steg 2?

35.000:-

Vad finns det för ungefärliga inlämningskrav i steg 2?

Tävlingsbidrag skall bestå av:
· Idébeskrivning
· Modell(er)/ skiss(er) av det föreslagna gestaltningen
· Budget. Inom budgeten ska alla kostnader för framställandet av gestaltningen rymmas, inklusive arvode, materialkostnader, underleverantörer, resor, transporter och försäkring.

Projektledare Emelie Domini, 013 - 23 03 45