Nyhet|2021.10.21 kl 16:56

Konstnären bakom verket

Test_7

Vill du veta mer om Raha Rastifard, skapare till skulpturen Femte elementet, som kan ses framför museibyggnaden i Linköping?

Så här frampå hösten mörknar det allt tidigare. Det framhäver det fina ljusspelet från Femte elementet som brer ut sig över museets fasad. Är du nyfiken på vem som gjort skulpturen och hur det kom till? I den här lilla filmen får du möta konstnären bakom verket, Raha Rastifard!

Det andra av de två nyaste konstverken i museiparken, Bäcken, är utan vatten under den kallare tiden på året. Men framåt våren kommer det att forsa fram igen. Och för den vetgirige visar vi då även filmen om upphovspersonerna, kollektivet Kultivator.

Om konstverken

De två senaste konstnärliga gestaltningarna som kan ses i uterummet kring Östergötlands museum är Bäcken, av konstnärskollektivet Kultivator från Öland och Femte Elementet av konstnären Raha Rastifard från Stockholm.

Bäcken, av tegel liknande det i museibyggnaden, slingrar sig över gräsmattan, från Rosenträdgården mot Spegeldammen. Här poängteras miljötemat, med återvinning av regnvatten och en vattenkälla där besökare kan släcka törsten.

Femte Elementet är en tolvsidig skulptur av stålplåt med ett genombrutet mönster, på kvällar och nätter lyser skulpturens mönster upp långväggen på museet, ut mot Gråbrödragatan.

Gestaltningsprojektet

I slutet av 2017 gick Östergötlands museum ut nationellt med en offentlig utlysning där professionella konstnärer inbjöds att anmäla intresse för att genomföra konstnärlig gestaltning i uterummet kring Östergötlands museum i Linköping. Omkring 150 intresseanmälningar kom in och av dem valdes fem konstnärer ut för skissuppdrag.

Juryn gav, i slutet av 2018, konstnärskollektivet Kultivator och Raha Rastifard i uppdrag att genomföra var sin gestaltning. Juryn bestod av Erik Rören, konstnärsrepresentant från Södermanland, Johanna Strand, konstnärsrepresentant från Kalmar län, Ann-Charlotte Krantz Thor, intendent offentlig konst vid Norrköpings konstmuseum, Gabriela Huk, intendent och avdelningschef vid Östergötlands museum och Onita Wass, konsthallschef på Millesgården i Stockholm.

Kulturstråk

Tanken med de nya verken är att understryka det kulturstråk som går från Linköpings resecentrum, via Vasavägen förbi Frimurarhotellet, Elsa Brändströms skola, Östgöta brandstodsbolag, Hypoteksbanken, Östgötateatern, Raoul Wallenbergs Plats fram till och förbi Östergötlands museum och vidare till Konsert & Kongress.

Området har konstnärliga gestaltningar och arkitektoniska kvaliteter som museet, i dialog med Linköpings kommun, vill framhäva, vårda och utöka. De nya gestaltningarna är även delvis tänkta som ersättning för de skulpturer som tagits bort från museiparken tidigare. Till projekt har Östergötlands museum fått 2,4 miljoner kronor ur Carlstedtska fonden.