Nyhet|2022.02.01 kl 10:44

Vinnare: "Vi går till museet"

Utlysning-1

Marie Dreiman, Filter Studio och Bibbi Leine, Landskapslaget har valts ut för att utföra nya gestaltningar i museiparken och på terrassen. De kallar sitt förslag "Vi går till museet".

Östergötlands museum vill att alla utsidor ska vara framsidor! Yrkesverksamma formgivare/landskapsarkitekter inbjöds därför, i slutet av september 2021, att anmäla intresse för nya gestaltningar i uterummet kring Östergötlands museum.

En sakkunnig jury valde därefter ut tre aktörer till ett arvoderat skissuppdrag på museets terrass. Och nu har en duo bestående av Marie Dreiman, Filter Studio och Bibbi Leine, Landskapslaget, valts för att utföra uppdraget som innefattar flera ytor runt Östergötlands museum, inklusive terrassen. Filter Studio/Landskapslaget kallar det vinnande förslaget "Vi går till museet".

Marie Dreiman, Filter Studio och Bibbi Leine, Landskapslaget

Juryn

• Gabriella Huk, avdelningschef för publik och lärande, Östergötlands museum
• Lotta Ahlvar, kreatör och affärs- och varumärkesutvecklare
• Lisa Markström, landskapsarkitekt, Linköpings kommun

Juryns motivering

Med inspiration från modernismens källor och den japanska tehusarkitekturen har Filter Studio/Landskapslaget tagit omsorgsfull hänsyn till museibyggnadens unika arkitektoniska kvalitéer. Förslaget "Vi går till museet" går i linje med Östergötlands museums vision om att skapa en kulturoas mitt i staden. "Vi går till museet" skapar en flexibel samlingsyta som, med utgångspunkt i museets förutsättningar, ger utrymme för att bedriva bred verksamhet på terrassen.

"Vi går till museet" beaktar besökarnas behov på ett omtänksamt sätt samtidigt som det inte konkurrerar med byggnaden om uppmärksamhet och ger bra förutsättningar för restaurangen att bedriva sin affärsverksamhet. Förslaget bedöms dessutom fullt ut genomförbart inom de ekonomiska rammarna museet har. Det är värt att påpeka det noggranna researcharbete som har gjorts och som ger verksamheten möjlighet till att skapa nya kunskapsupplevelser för besökarna.

Museets vision

Östergötlands museum är till för alla. Verksamheten erbjuder kunskapsupplevelser utöver det förväntade över hela länet, med utgångspunkt i museets huvudbyggnad i Linköping. Miljön utanför museet ska därför utvecklas för att spegla uppdraget och visionen. Östergötlands museum vänder ingen ryggen – alla av museibyggnadens sidor är att betrakta som framsidor.

I samklang med byggnadens unika arkitektur, inbjudande parkmiljö och museets terrass vill Östergötlands museum skapa en kulturoas mitt i staden. Här ska man kunna slå sig ner och reflektera och smälta intrycken men även få ny kunskap och nya intryck, oavsett museibyggnadens öppettider.

Gränserna mellan ute och inne suddas ut, och fram träder en plats för stora och små frågor med utrymme för nyfikenhet, lek och dialog. Östergötlands museum skapar upplevelser som bygger broar mellan historia och nutid, kunskapsupplevelser som berör och överraskar.