Nyhet|2022.03.14 kl 17:33

NYA VÅGEN – EN SAMLINGSUTSTÄLLNING MED UNGA KONSTNÄRER

Uko-logga_bla

Open call: Den 14 maj nyöppnar Östergötlands museum med bland annat "Nya Vågen" en utställning med verk av Östergötlands unga konstnärer. Alla som lämnar in något får vara med!

Är du 13-25 år och bor i Östergötland och vill visa din konst på utställningen ”Nya Vågen – ung konst” på Östergötlands museum? Välkommen att lämna in mellan ett och fem verk till oss. Vi lovar inte att alla kommer med, det beror på hur mycket konst som sammanlagt lämnas in, men minst ett verk per person kommer att visas.

Vi är öppna för alla möjliga tekniker (så länge de inte är direkt hälsovådliga). Om ditt konstverk är väldigt skört, svårhanterat eller tar jättemycket plats, hör av dig till oss innan så får vi diskutera om det går att ha med.

Alla verk ska vara färdiga för visning, t ex ska vägghängda verk ha färdig upphängningsanordning så att de går att hänga upp på en krok eller spik och skulpturer och objekt måste kunna ställas direkt på podium eller golv.

Inlämning av verk 26-28 april kl 15-19 på Östergötlands museum, Raoul Wallenbergs plats i Linköping, använd ingången på baksidan av museet. Verken kan hämtas igen under vecka 35.

"Nya Vågen" har vernissage i Galleri Wåghals 14 maj kl 14, samma dag som museet nyöppnar. Utställningen kommer att bestå helt av verk av unga konstnärer. Hjälp oss att visa hur många kreativa unga personer det finns i länet och vilken bredd av uttryck det finns!

Utställningen är en del av Östgöta konstförenings 100-årsjubileum och den arrangeras i samarbete med Östgöta Konstförening och Ung Konst Öst.

Ung Konst Öst skapar möjligheter för unga att få uppleva konst, skapa konst och visa konst samt att få utveckla sitt skapande, vad det än består i och var de än bor i länet. Vi arrangerar aktiviteter som är kostnadsfria. Vissa arrangemang är på specifika platser, andra aktiviteter skapas på digitala plattformar för ökad möjlighet till deltagande. Ung Konst Öst drivs från Östergötlands museum med ett flertal samarbetspartners. Vi är finansierade av bl a Kulturrådet och Region Östergötland.

Östgöta Konstförening arbetar för att skapa intresse för och kunskap om konst i länet genom att bl a ordna utställningar, driva projekt, dela ut stipendier och bedriva konstbildningsverksamhet.

Kontaktperson är Anx Kupiainen, projektkoordinator, hon svarar på mail främst på måndagar och tisdagar.