Pressinformation|2014.05.15 kl 18:04

Praktföremål

Rooth2

Praktfull glaskonst av Jonas Rooth visas i sommarens utställning på Löfstad slott

Konstnären Jonas Rooth berättar här om utställningen och om sig själv:

Jag har allt sedan jag var barn älskat att besöka slott runt om i Sverige. Detta väckte ett intresse hos mig för idén med praktföremål och vad det kan innebära för betraktaren idag.

Praktföremålet som i sina olika delar förhåller sig till funktionen, tänjer på formatet, använder dyrbara material och framhäver hantverksskicklighet. Föremål som med sin skönhet och fantasirikedom är gjorda för att väcka ”admiratio” hos betraktaren, detta begrepp från barocken förklaras enklast med förundran, beundran.

Tiden från 1700-talet fram till art nouveau är en period vars form och arkitektur består av en stram grundform som man har tillåtit sig att utsmycka. Detta formspråk är grunden i mina klassiska arbeten och något jag vill förstärka med glasets förmåga att bära färg och som framhäver glasets egna värdeladdning som dyrbart och statusfyllt.

Ända sedan mitt examensarbete vid Konstfack 1994 har ljuskronan varit central i mitt konstnärliga arbete, detta arbete har även kompletterats med lampetter, speglar och objekt. Jag utför allt arbete själv i min glashytta/ateljé i Kivik.

Jonas Rooth, glaskonstnär

Konstintendent Stefan Hammenbeck och Jonas Rooth inviger utställningen söndag 1/6 kl 12.

Förhandsvisning för media tisdag 20/5 kl 11 i Kyrksalen på Löfstad slott, Jonas Rooth medverkar.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: Maria Nordeman, 0701-91 92 50