Nyhet|2014.05.21 kl 11:40

Amie Stålkrantz porträtteras

Amie

En ny bok, Amie Stålkrantz – keramiker och konsthantverkare, släpps 27/5

I den nya boken får vi möta Amie Stålkrantz hela unika och mångsidiga konstnärskap med brukskeramik, friskulptur och reliefer samt offentliga utsmyckningar.

- Äntligen får det keramiska konsthantverkets grand old lady i Östergötland sitt konstnärskap dokumenterat i bokform! Det säger den ene av författarna till boken, Stefan Hammenbeck, konstintendent på Östergötlands museum. Den andra skribenten är Inga Wallenqvist och för formgivningen svarar Mats Fredrikson.

Många känner till Amie Stålkrantz brukskeramik. Men hon har en omfattande verksamhet med fritt konstnärligt skapande i form av keramisk skulptur och reliefer. 1959 var hon den första moderna konsthantverkaren att ställa ut på Östgöta Konstförenings jurybedömda salong.

Amie Stålkrantz utbildade sig på Konstfack och efter några år i Stockholm kom hon till Linköping. 1958 öppnade hon verkstad i Gamla Linköping, och i femtio år arbetade hon där. Numera finns hennes ateljé och verkstad på Åhagen i Landeryd utanför Linköping.

Glaset hör till Amie Stålkrantz mer okända sidor. Sedan 1969 är hon formgivare vid Mantorps glasbruk. Också om detta berättas i boken.

Boken på 96 sidor, rikt illustrerad, är utgiven på Östergötlands museums förlag i samarbete med Östgöta Konstförening.

Varmt välkomna på boksläpp till Östergötlands museum tisdag 27/5 kl 17-19. Då kan man träffa Amie Stålkrantz, se hennes utställning ”På besök i Ateljén” som visas i en del av museets konstavdelning, samt möta författarna och formgivaren.

Kontakt: Stefan Hammenbeck, 013 - 23 03 31