Nyhet|2014.06.05 kl 13:42

Museet bygger om

Puff-bygge

Digitala drömmar flyttar längre in i museet och lämnar plats för nytt upplevelserum

Flera större ombyggnader pågår just nu på museet. Den datorhistoriska utställningen Digitala drömmar flyttar inom museet, till den plats där Makt-delen i den kulturhistoriska utställningen Östgötaliv tidigare låg. På den plats som Digitala drömmar funnits bygger vi ett helt nytt upplevelserum för barn och unga!

Nytt fokus i utställningen
I den uppdaterade Digitala drömmar läggs större fokus på svenska och regionala perspektiv. Med utgångspunkt i kalla krigets teknikboom visar vi en spännande historia som vindlar sig fram genom de senaste 60 åren, via datorindustrins framväxt till hemdatorer, internet och nya kulturuttryck.

Vardag i historiskt ljus
Utställningen vänder sig till dig som är intresserad av såväl datorer som samtidshistoria, liksom till skolor. Genom kreativa workshops och spännande visningar kan eleverna sätta in sin vardag i ett historiskt perspektiv tillsammans med våra pedagoger.

Datamuseet 10-årsjubilerar i år
Digitala drömmar nyinvigs, tisdag 9/12 kl 18, i samband med Datamuseets 10-årsjubileum. Under jubileumsveckan blir det även spännande visningar, föreläsningar och workshops. Dessutom nyinvigs Spela roll, vår vandringsutställning om dataspel.

Annorlunda lekmiljö
Museets nya lek- och upplevelserum för barn och unga ska stå färdigt i slutet av 2015. Iden är att kunna erbjuda en annorlunda lekmiljö med Östergötlands natur och kultur som bas. Rummet ska väcka förundran inför världen omkring oss, både den naturliga och kulturliga.

Lek med stort och smått
Att leka med proportioner och perspektiv är ett spännande sätt att få syn på världen på nytt, och här ska liten kunna vara stor och stor bli liten, allt beroende på en lek med storleksförhållanden på saker i rummet. Vi kan få barn att fundera över hur andra varelser upplever världen när saker som vanligen är små blir stora och tvärtom.

Många möjligheter
Här ska finnas möjlighet till att hoppa, springa, klättra och krypa och att känna att man får och kan. Oavsett ålder. Önskvärt är att kunna smyga på varandra, att leta och upptäcka saker tillsammans och på egen hand. Här ska man kunna plocka isär, jämföra och bygga upp igen.

Fantastiskt och lite knasigt
Delar av upptäckterna och frågorna kopplas till ett regionalt historiskt material med utgångspunkt i museets samlingar. Andra är av mer fantastisk natur, och kanske lite knasiga…