Pressinformation|2014.06.23 kl 16:41

Romska Röster

Romskany

En utomhusutställning i Sankt Larsparken i Linköping

På stora skärmar tar starka porträtt av romer från olika romska grupper plats i Sankt Larsparken i Linköping under några sommarveckor. Tjugotalet personer berättar här om sin romska identitet, Suzana Aziri från Linköping är en av dem.

Romer i Sverige är en heterogen grupp som omfattar många olika språkvarieteter, kulturer och traditioner. Deras röster klingar genom fotografen Anders Rymans porträtt av finska romer, polska romer, rumänska romer, svenska romer, serbiska romer, bulgariska romer och resande – unga och gamla, män och kvinnor. Alla olika men ändå lika. Känslan av att inte höra till, att stå utanför, delas av alla, men den romska identiteten är stark och släktsammanhållningen är stor.

Romska Röster vill bidra till samtal och reflektioner kring rasism, utanförskap och marginalisering samt verka för ett inkluderande romskt kulturarv. Utställningen har producerats av Upplandsmuseet i samarbete med romer samt med bidrag från Svenska PostkodLotteriet och Statens kulturråd. Den visas i Linköping i samarbete med Svenska kyrkan i Linköping och Linköpings kommun.

Andreas Ardenfors, vice borgmästare i Linköping inviger utställningen i Sankt Larsparken onsdag 2/7 kl 13. Projektledaren för Romska Röster, Tuula Autio från Upplandsmuseet, presenterar utställningen. Suzana Aziri, församlingsherde Göran Rehnström och museichef Olof Hermelin deltar vid invigningen.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: Olof Hermelin, 013 - 23 03 01