Nyhet|2014.08.21 kl 14:30

Arkeologer gräver i Norrköping

M%c3%a4ssingen

Hoppas hitta byggnadslämningar från 1600-talet

Museets arkeologer har satt både spade och grävskopa i marken i kvarteret Mässingen, intill busstorget i Norrköping. Den arkeologiska undersökningen görs i samarbete Jönköpings läns museum och den omfattar även södra delen av Sveaparken.

- En tidigare utförd arkeologisk förundersökning har visat att det finns välbevarade byggnadslämningar från 1600- eller 1700-talen i det område som nu undersöks, säger arkeolog Ann-Charlott Feldt, som leder projektet.  Vi förväntar oss även att hitta bakgårdar med spår efter uthus och trädgårdsodling.

Norrköping expanderade kraftigt mot slutet av 1500-talet och under perioden 1570-tal till 1620-tal tredubblades stadens befolkning.  Undersökningen utförs i det område norr om Motala ström som kallades ”Nya staden” och som planlades under hertig Johans tid på 1610-talet. Nya staden var ett högstatusområde där t ex Louis De Geer lät uppföra sitt palats. Stadsdelen anlades på stadens åkrar och betesmarker.

Undersökningen är ett led i Norrköpings kommuns planer på att bebygga delar av området och den pågår under perioden 18 augusti–3 oktober. Arbetet kan följas på bloggen Arkeologi och byggnadsvård i Östergötland (http://arkeologiostergotland.blogspot.se/) och på Facebook-sidan Arkeologi och byggnadsvård på Östergötlands museum.

Allmänheten har tillfälle att se den pågående undersökningen fem onsdagar framöver (3/9, 10/9, 17/9, 24/9 och 1/10). En kort lunchvisning kl 12.30 och en längre visning kl 18. Samling i Sveaparken vid Rodgagatan, fri entré.

Kontaktperson och projektledare för undersökningen:
Arkeolog Ann-Charlott Feldt, Östergötlands museum
ann-charlott.feldt@ostergotlandsmuseum.se