Pressinformation|2014.10.06 kl 14:36

Metaller

Metaller2vers

Om processen från mineral till identitetsskapande produkt

I vårt globala samhälle knyts människor samman med hjälp av datorer och mobiltelefoner. Detta vore omöjligt utan metaller. En dator till exempel, innehåller mer än 40 olika råmaterial, varav de flesta är just metaller.

Men var kommer metallerna ifrån? Hur framställs de? Vad kan mineralutvinning ha för sociala och miljömässiga konsekvenser? Och hur ska vi få fram de metaller som behövs för att ha ett modernt samhälle? I Sverige pågår en gruvboom och debatten mellan olika synsätt och värden är i full gång.

Olof Löf och Karl Lindstrand har producerat utställningen, som visas som en del i museets samarbete med Tekniska verken. Ambitionen är att visa vad som händer, på olika plan, under processen från mineralutvinning till slutprodukt.

Aktionsgruppen Rädda Vättern har gjort den del av utställningen som berör området Norra Kärr. Där har ett bolag beviljats bearbetningskoncession av Bergsstaten och Regeringen, vilket aktionsgruppen motsätter sig, med hänvisning till miljöaspekter.

Landshövding Elisabeth Nilsson inviger Metaller söndag 12/10 kl 14. Tekniska verkens vice VD Klas Gustafsson medverkar och berättar om nya möjligheter som urban mining d v s staden som framtidens gruva.

Förhandsvisning för media i Nya galleriet onsdag 8/10 kl 14, Olof Löf medverkar.

VÄLKOMMEN!

Kontakt: Lena Lindgren 0701-91 92 54