Alltid på Östergötlands museum

Alltid på

Utställning|2016.01.24 —2016.02.28

Stafetten nr 29: Ödelagt

Elin Redin från Mjölby ställer ut målningar i akvarell och olja

Elin Redin har gett utställning titeln Ödelagt, och här handlar det om övergivenhet och ovisshet. Hon fick inspiration till utställningens tema i somras när hon besökte den övergivna byn Björnhammaren utanför Hallsberg.

– ”Lyckliga gatan” är en gata i byn som är helt ödelagd, berättar Elin Redin. Husfasaderna är bortrivna och husen är spöklika. Hela gatan ser overklig ut. Inne i husen slås man av en otäck känsla av flykt och ovisshet. Varför har människorna flytt från härifrån? Fick de bråttom? Och varför är så många av deras husgeråd, leksaker och kläder kvar?

I sina oljemålningar limmar Elin Redin gärna in bitar av teckningar eller en bit tyg för att få en intressantare bild. Och ofta kan man hitta spår av både henne själv och hennes släkts förflutna i bilderna.

Att få veta vad som händer när ett museum inte själv bestämmer vem som ska ställa ut var tanken när utställningsstafetten med samtida konstnärer från Östergötland startade 2006. För här är det inte museet som väljer utställare utan konstnärerna själva. Varje utställande konstnär väljer nästföljande, man väljer kvinna som väljer man och så vidare.

Och nu har turen alltså kommit till bildkonstnären Elin Redin från Mjölby, som visar målningar i olja och akvarell.

Kontakt: Lena Wiklund
Kostnad: Ordinarie entréavgift
Plats/lokal: Östergötlands museum, Sal D, Lilla galleriet

Visa