Alltid på Östergötlands museum

Alltid på Museet i länet

Alltid på

Föreläsning/seminarium|2021.03.08 kl 12:00

Demokratin 100 år och kvinnlig rösträtt: Var är Octavia?

Digital föreläsning där Marielle Martinz berättar om entreprenören, filantropen och rösträttskvinnan Octavia Lundell. ”Hur hon i modern tid kunde bli bortg(l)ömd är ett mysterium” säger Marielle Martinz.

2021 är det 100 år sedan både kvinnor och män för första gången fick rösta i val till riksdagen, landsting och kommuner. Under 2020 och 2021 genomför regeringen därför en nationell kraftsamling "Demokratin 100 år – samling för en stark demokrati" för att säkerställa en levande och uthållig demokrati för framtiden.

På Internationella kvinnodagen uppmärksammar Östergötlands museum detta med denna digitala föreläsning om rösträttsförkämpen Octavia Lundell. Octavia Lundell föddes i Linköping 1860. I vuxen ålder flyttade hon till Norrköping, där hon var verksam fram till sin död 1939.

Det är författaren Marielle Martinz som berättar om entreprenören, filantropen och rösträttskvinnan Octavia Lundell. Föreläsningen finns tillgänglig här nedan liksom på vår YouTubekanal från den 8:e mars kl 12.

Marielle Martinz har skrivit boken "Var är Octavia?" ett projekt som började när hon arbetade med att digitalisera Arbis, Norrköpings Arbetareförenings, historia.

Här är författarens egna ord:

”Octavia Lundell steg fram i ljuset 2014 när jag fann de första spåren efter henne i ett av Norrköpings arkiv. Det visade sig snart att de här spåren skulle skapa ett ganska komplext mönster av ”stigar” mellan de olika arkiven, medan jag nystade i Octavias berättelse och hur hon som eldsjäl kom till att bli ”i vida kretsar känd”. Grundare av ett företag med 100 anställda. Verksam i stadsfullmäktige och flera myndigheter. Stiftare till ett flertal betydelsefulla föreningar."

”Hur hon i modern tid kunde bli bortg(l)ömd är ett mysterium”

"Det finns mycket att inspireras av när det kommer till Octavia och de hon omgav sig med. Just den här föreläsningen fokuserar kring Octavias roll för kvinnans politiska rösträtt och hur denna gick från behov till verklighet.”

Octavia Lundell

Kontakt: Carola Sandgrim
Kostnad: Gratis
Plats/lokal: Digital programpunkt