Denna webbplats använder cookies för att fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du dessa cookies. Mer detaljerad information om vilka cookies som används.

Stäng

Rapportnummer

2004:51

Projekttyper

Kulturhistorisk förstudie

Fastighets­beteckning



Socken/stad

Furingstad
Häradshammar
Konungsund
Krokek
Kuddby
Kvillinge
Styrstad
Tingstad
Tåby
Östra Husby
Östra Stenby
Drothem

Kommun

Söderköping
Norrköping

Län

Östergötland

Projektansvarig

Mattias Schönbeck


Naturgas mellansverige, etapp IV

Norrköping/Styrstad/Tingstad - Oxelösund/Nyköping


Mattias Schönbeck och Anders Persson

Sydkraft Gas AB planerar en gasledning mellan Norrköping/Styrstad/Tingstad i Östergötlands län och Oxelösund/Nyköping i Södermanlands län. Ledningen är en del i en omfattande utbyggnad av naturgasnätet i Sverige. Östergötlands länsmuseum har fått i uppdrag att utföra en kulturhistorisk förstudie för naturgasledningens etapp IV.

Stråken börjar norr och söder om Norrköping och skiljer sig topografiskt åt. Det norra stråket omfattar de bergiga delarna av kolmårdsbranten och hela Kilaåns dalgång. De södra stråken berör Vikbolandets småkuperade lermarker, Bråviken samt Kolmården mot Nyköping.

Resultatet av förstudien visar, enligt Östergötlands länsmuseums bedömning, att valt stråk bör lokaliseras i låglänt, öppen terräng och i åkermark på ett sådant sätt att den gör ett minimalt intrång i kända intresseområden som finns utlagda för kulturmiljövården. Även konflikt med fornlämningsmiljöer skall undvikas och minimeras. Samtliga stråk och passager som studerats har bedömts efter det idag kända kunskapsläget. Det bör dock påpekas att vid en särskild arkeologisk utredning inom ett tänkt stråkval kan den kända fornlämningsbilden helt förändras och omkullkastas, inte minst med tanke på det dolda kulturlandskapet.

Efter en analys av materialet i sin helhet är vår bedömning att samtliga stråk är genomförbara, men att hänsyn måste tas vad gäller påverkan på kulturmiljön. Stråken är väl tilltagna och anpassade för attkunna lokalisera den slutgiltiga sträckningen på ett ur kulturmiljösynpunkt acceptabelt sätt. Vår bedömning, utifrån det i skrivande stund kända kunskapsläget, är att stråk III, via passagerna A och H, borde vara det bästa alternativet för den planerade sträckningen. Där finns minst konflikter mellan intresseområden och fornlämnings- och kulturmiljöer.

Framsida

Ladda ner (PDF)

Rapport (11 MB) →
← Tillbaka till rapporter

← Tillbaka till Östergötlands Museum