Till följd av körning med tunga bandvagnsfordon och motorcyklar i området Oxhagen, beläget i det dåvarande militära övningsfältets nordöstra del, hade skador på lagskyddade fornlämningar uppkommit år 1995. Området låg i vanhävd, till skillnad från det övriga övningsfältet, och var sedan tidigare skadat av militär verksamhet, främst körning med tunga fordon.
På uppdrag av garnisonen genomförde Östergötlands länsmuseum, under ledning av undertecknad i samarbete med arkeolog Gert Franzén, flera arkeologiska arbeten som alla är sammanställda i denna rapport.
Del 1 är en utredning av fornminnesbeståndet i Oxhagen och en bedömning av möjligheten att iordningställa området som permanent körövningsområde för militären.
Del 2 gäller undersökning och återställning av en svårt skadad hjulkorsgrav, ÖLM 1 (senare RAÄ 351:1), i Oxhagens västra del.
Del 3 gäller undersökning och återställning av ett parti av stensträngen RAÄ 220 strax sydväst om boplatsen P12.
Del 4 gäller undersökning och dokumentation av de av bandvagnskörning nästan helt utplånade hålvägarna, ÖLM 2 (senare RAÄ 300:4).