Nyhet|2015.12.01 kl 10:53

Utställningar vår och sommar 2016

Husvisning

Måleri av Elin Redin, originalföremål med matanknytning, keramik och glas av Margareta Hennix, slöjd och hantverk av Linköpingsstudenter...

Stafetten nr 29:
Elin Redin – Ödelagt
24/1–28/2 2016
Utställningsstafetten med samtida konstnärer från Östergötland är inne på nionde året. Stafettpinnen har kommit till Elin Redin från Mjölby, som visar målningar i akvarell och olja. Det är en utställning om övergivenhet och ovisshet, som fått titeln Ödelagt. Elin Redin fick inspiration till utställningens tema i somras när hon besökte den övergivna byn Björnhammaren utanför Hallsberg. I Stafetten är det varje utställare som väljer nästföljande och vid vernissagen offentliggörs vem Elin Redin valt ut att bli den 30:e Stafettkonstnären.
Söndag 24/1 kl 14 Konstkonsulent Lena Wiklund inviger utställningen.

Mat, myter & middagsbord
21/2 2016–15/1 2017
Här visas originalföremål som har med mat att göra, tillsammans med berättelser om mat ur olika synvinklar – socialt, kulturellt, psykologiskt, ekonomiskt och etiskt. Vad har du på din tallrik och varför? En utställning under Kök å käk – matåret 2016.
Söndag 21/2 kl 14 Utställningen invigs av Viveka Adelswärd, språkvetare, professor emerita i samtalsforskning och ledamot i Hagdahlsakademien, vars syfte är att i Charles Emile Hagdahls anda stödja östgötsk konst och hushållning, gastronomi och hälsa.

Bord duka dig!
Margareta Hennix – keramik och glas
20/3–22/5 2016
En retrospektiv utställning med kollektioner i glas och keramik av Margareta Hennix, en av Sveriges främsta formgivare och konsthantverkare. Hon har arbetat som formgivare vid olika porslinsfabriker och glasbruk i mer är 50 år och är fortfarande knuten till Reijmyre Glasbruk. Margareta Hennix har även formgivit tapeter, textilier och gravstenar. En utställning under Kök å käk – matåret 2016.
Söndag 20/3 kl 14 Utställningen invigs av landshövding Elisabeth Nilsson.

Ting & tankar – del 9
8/5–10/9 2016
Examensutställning av studenterna på kandidatprogrammet Slöjd, Hantverk och Formgivning vid Linköpings Universitet. Detta är 9:e året i rad som avgångsklassen visar sina examensarbeten på museet.
Söndag 8/5 kl 14 Utställningen invigs.